Viestinnän luottamus, etiikka ja vastuullisuus
Viestinnän eettiset kysymykset ja vastuullisuus ovat keskiössä organisaation ja sidosryhmien välisessä luottamuksessa. Päivän aikana tarkastelemme viestinnän eettisiä näkökulmia ja vastuullisuuden merkitystä luottamuksen rakentumisessa ja organisaation menestymisessä. Saamme osaamista sekä työkaluja eettisesti kestävän viestinnän suunnitteluun ja toteutukseen.
Ajankohta
10.4.2025 09:00 – 10.4.2025 15:00Paikka
ProComin toimisto / OnlineJärjestäjä
ProComAJANKOHTAISTA
Koulutus järjestetään mahdollisuuksien mukaan hybriditoteutuksena siten, että online-osallistuminen Zoomissa on aina mahdollinen. Luokkahuonetoteutus arvioidaan hyvissä ajoin jokaisen koulutuspäivän osalta erikseen. Voit kertoa oman toiveesi osallistumistavasta ilmoittautumislomakkeella ja ProCom vahvistaa aina erikseen toteutuksen.
KOULUTUSPÄIVÄ
Etiikka ja vastuullisuus ovat viestinnän kulmakiviä, jotka rakentavat luottamusta organisaation ja sidosryhmien välille. Syvennymme päivän aikana luottamuksen, etiikan ja vastuullisuuden rooliin sekä keskinäisiin yhteyksiin viestinnän johtamisessa ja organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamisessa. Tarkastelemme käytännönläheisesti, miksi luottamus on organisaatioille tärkeää ja mitä tapahtuu, jos luottamus menetetään. Miten luottamusta voidaan rakentaa tai rikkoa viestinnällä sekä millaisia eettisiä näkökulmia ja vastuullisuuden periaatteita luottamuksen tueksi tarvitaan? Entä mihin ja milloin tarvitaan epäluottamusta?
Tutustumme viestintäalan keskeisiin eettisiin ohjeistuksiin ja opimme tarkastelemaan ja arvioimaan viestintää erilaisista eettisistä näkökulmista. Saamme näkökulmia eettisesti kestävän viestinnän suunnitteluun ja toteutukseen, eettiseen johtamiseen ja päätöksentekoon sekä viestintäeettisten dilemmojen tunnistamiseen ja ratkomiseen arjessa. Lisäksi keskustelemme eettisen viestintäkulttuurin rakentamisesta ja pohdimme, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita tekoäly tuo luottamuksen, etiikan ja vastuullisuuden edistämiseen.
Koulutus nojaa tuoreeseen tutkimustietoon, mutta on samaan aikaan hyvin käytännönläheinen. Se tarjoaa niin teoreettisia näkökulmia kuin konkreettisia työkaluja organisaation ja sidosryhmien välisen luottamuksen vahvistamiseen sekä eettisen viestintäkulttuurin lujittamiseen. Käsiteltävät asiat sidotaan konkreettisten esimerkkien, keskustelujen ja parhaiden käytänteiden kautta osallistujien työhön ja arkeen. Työskentelytapoina ovat vuorovaikutteiset luento-osuudet, ryhmäkeskustelut sekä pohdinta- ja reflektointitehtävät.
Huom. Koulutuksessa käsitellään etiikan ja vastuullisuuden merkitystä luottamukselle ja organisaatioille strategisella tasolla. Vastuullisuuden eri teemoista, kuten vastuullisuusraportoinnista ja -direktiivistä, tarkemmin kiinnostuneille suositellaan Vastuullisuuden koulutuskokonaisuutta.
KOULUTUKSEN SISÄLTÖ
- Miksi sidosryhmien luottamus on organisaatiolle tärkeää?
- Luottamuksen rakennuspalikat: mistä ja miten luottamus syntyy?
- Miten luottamusta voidaan edistää viestinnällä? Esimerkkejä ja käytännön vinkkejä
- Etiikka ja vastuullisuus organisaation strategisena perustana ja luottamuksen rakentajana
- Mitä on ”hyvä viestintä”? Viestinnän eettiset ohjeistukset ja eettiset näkökulmat viestinnän arviointiin
- Eettinen johtaminen ja päätöksenteko viestinnässä: eettisesti kestävän viestinnän suunnittelu ja toteutus
- Arvot ja arjen viestintäetiikka: miten viestintäeettisiä dilemmoja voidaan käytännössä ratkoa?
- Voiko etiikkaa oppia? Eettisen viestintäkulttuurin lujittaminen organisaatiossa
- Miten tekoäly haastaa ja tukee viestinnän etiikkaa ja luottamusta?
KENELLE
Koulutus on tarkoitettu kaikille viestinnän ammattilaisille, johtajille ja tiimeille, jotka haluavat syventää ymmärrystään luottamuksen, etiikan ja vastuullisuuden roolista sekä keskinäisistä yhteyksistä organisaatioiden strategisten tavoitteiden saavuttamisessa. Päivä soveltuu myös esihenkilöille ja johtajille, joita kiinnostaa luottamuksen rakentaminen ja eettisen ajattelun kehittäminen.
KOULUTTAJA
Anne Laajalahti, FT, viestintätieteiden dosentti ja vanhempi tutkija, Vaasan yliopisto, kouluttaja, konsultti ja perustaja, Aamu Akatemia Oy. Anne on työskennellyt parikymmentä vuotta viestintäalalla mm. johtavana viestintäkonsulttina, koulutus- ja kehittämisjohtajana, tutkijana ja kouluttajana. Hän on auttanut lukuisia organisaatioita asettamaan viestinnälleen mitattavia tavoitteita sekä saavuttamaan tavoitteitaan strategisen viestinnän avulla. Annen erikoisosaamista ovat strateginen viestintä, viestinnän johtaminen, linjaaminen ja mittaaminen, kriisiviestintä, johtamis- ja työyhteisöviestintä sekä vuorovaikutusosaaminen. Viestintätieteiden dosenttina hän tuo tuoreinta tutkimustietoa organisaatioiden kehittämiseen käytännössä.
HINNAT JA ILMOITTAUTUMINEN
Luokkahuonekoulutus (osallistuja paikan päällä)
495 eur jäsen / 695 eur ei-jäsen
Online-koulutus (osallistuja etäyhteydellä)
395 eur jäsen / 595 eur ei-jäsen
*hintoihin lisätään alv-osuus 25,5 %.
Mikäli koulutuspäivään osallistuu organisaatiostasi kaksi henkilöä tai useampi osallistuja, saavat kaikki koulutuksen hinnasta 10 % alennuksen. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin.
Huom. Mikäli suoritat Stragisen viestinnän koulutuskokonaisuutta, sisältyy koulutuspäivä kokonaisuutesi hintaan. Koulutuskokonaisuuden osallistujien lisäosallistujat:
- Yksilöosallistujan lisäosallistuja: Saman organisaation lisäosallistujat saavat 10 % alennuksen yksittäisen päivän normaalihinnasta (ei yhdistettävissä muihin alennuksiin, alennus koskee vain lisäosallistujia).
- Organisaatio-osallistumisen lisäosallistuja: Organisaatio saa lisäosallistujat koulutuspäiviin -50 % hinnalla yksittäisen päivän normaalihinnasta (ei yhdistettävissä muihin alennuksiin, alennus koskee vain lisäosallistujia)
LUOKKAHUONEKOULUTUKSEN EDUT
- ProCom tarjoaa aamiaisen ja lounaan
- Verkostoituminen kollegoiden kanssa
- Toimistolta voi napata mukaan viestintäalan kirjallisuutta
- Sparrailu kollegojen ja kouluttajan kanssa
- Viihtyisät tilat Helsingin keskustassa
Ilmoittautuminen
Ilmoittautumiset tämän sivun ilmoittautumislomakkeella. Lisätiedot ja tiedustelut: procom@procom.fi.
Peruutusehdot
Viimeinen peruutuspäivä on kahta viikkoa (14 vrk) ennen tilaisuutta. Mikäli osallistuminen perutaan tämän jälkeen (3-13 vrk ennen tilaisuutta), laskutamme 50 % tilaisuuden hinnasta. Kaksi (2) arkipäivää ennen tilaisuutta tai sen jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme koko osallistumismaksun. Osallistujan vaihto koulutukseen on maksutonta. Peruutukset osoitteeseen: procom@procom.fi.
Pidätämme oikeuden vähäisiin ohjelmanmuutoksiin. Koulutuksen toteutuminen vahvistetaan riittävän ryhmäkoon muodostuttua.
HALUATKO RAKENTAA OMAN NÄKÖISESI KEHITTYMISPAKETIN TYÖSI TUEKSI?
Hanki itsellesi tai organisaatiollesi uusi 5 kerran koulutuskortti ja voit valita pakettiin tarjonnastamme juuri itseäsi kiinnostavat koulutuspäivät. Voit sisällyttää myös tämän koulutuspäivän osaksi koulutuskorttia. Lue lisää koulutuskortista täällä.
HALUATKO SYVENTÄÄ OSAAMISTASI?
Kiinnostaisiko sinua syventyä strategisen viestinnän teemoihin laajemmin? Tämän koulutuksen voi suorittaa osana Strategisen viestinnän koulutuskokonaisuutta, johon sisältyy minimissään kuusi (6) koulutuspäivää, oppimisalusta ja opiskelijakollegoiden tuki. Tutustu kattavaan koulutuskokonaisuuteen sivuillamme tai kysy lisää ProComin toimistolta: procom@procom.fi tai puh. (09) 135 7775.
Tietojen käsittely
Ilmoittautumalla mukaan hyväksyt sähköpostiosoitteesi lisäämisen uutiskirjeemme jakelulistalle. Saat ProComilta viestejä koulutuksiin, tapahtumiin ja viestintäalaan liittyen.Voit koska tahansa pyytää tietojesi poistoa postituslistaltamme. Käsittelemme tietoja GDPR:n mukaisesti