Vaikuttajaviestinnän intensiivikurssi 2025
ProComin kaksipäiväisen koulutuksen tavoitteena on antaa perustiedot vaikuttajaviestinnästä eli lobbauksesta yritysten ja järjestöjen viestijöille ja yhteiskuntasuhteista vastaaville. Kouluttajat kertovat näkemyksiään muun muassa onnistuneesta ja epäonnistuneesta lobbauksesta, päätöksenteon prosesseista ja lobbauksen sääntelystä Suomessa. Koulutuksen aikana saadaan käytännön vinkkejä vaikuttajastrategian laatimiseen.
Ajankohta
24.4.2025 09:00 – 25.4.2025 16:00Paikka
ProComin toimistoJärjestäjä
ProCom





AJANKOHTAISTA
Koulutus järjestetään ProComin koulutustilassa Helsingissä. Huomioithan, että tässä kahden päivän koulutuksessa ei ole mahdollisuutta etäosallistumiseen eikä koulutusta tallenneta. Koulutus sisältää verkostoitumis-cocktailit ensimmäisen koulutuspäivän jälkeen.
KOULUTUS
Miten viestit omat tavoitteesi niin, että niillä on myös laajempaa kaikupohjaa? Miten toimia työparina asiantuntijan kanssa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi? Vaikuttajaviestinnän intensiivikurssilla opit lobbauksen ammattilaisilta, milloin, miten ja kenelle sinun kannattaa lobata. Kuulet myös, millaisen lobbarin päättäjä haluaa tavata uudestaan – ja kenen puheluihin hän ei koskaan vastaa.
Kurssilta saat työkaluja oman vaikuttamisstrategian laatimiseen ja vinkkejä onnistuneista lobbaustapauksista. Saat myös tuoreita kokemuksia lobbausta sääntelevän Avoimuusrekisterin toiminnasta ja sen vaatimuksista lobbareille ja neuvonantajille.
Kaksipäiväisen kurssin tavoitteena on antaa perustiedot vaikuttajaviestinnästä eli lobbauksesta viestijöille sekä yhteiskuntasuhteista vastaaville. Kouluttajina on kokeneita lobbareita ja lobbauksen kohteita.
Ensimmäisen päivän teemoja ovat:
- Päätöksenteon ja lainsäädännön prosessit, vaikuttaminen ja hiljainen tieto
- Lobbarit toimittajan silmin
- Hallitusohjelmaan vaikuttaminen
Ensimmäisen päivän päätteeksi on verkostoitumistilaisuus, jossa on mahdollista jakaa kokemuksia ja oppia kollegoilta.
Toisena päivänä käsittelemme:
- Käytännön kokemuksia onnistuneesta ja epäonnistuneesta lobbauksesta
- Lobbauksen sääntelyä ja hyvän edunvalvontatavan suosituksia
- Oman vaikuttamisstrategian rakentaminen ja käytännön vinkit
Koulutuksen moderaattorina toimii ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell.
KOULUTUKSEN SISÄLTÖ
PÄIVÄ 1
Aika: to 24.4.2025 klo 8.30–16.00, cocktails klo 16.00–18.00
Paikka: ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A 5, Helsinki
Klo 8.30 Aamiainen
Klo 9.00 Tervetuloa & esittäytyminen
- Jarno Forssell, toimitusjohtaja, ProCom
Klo 9.15 Avauspuheenvuoro
- Jussi Kekkonen, osakas, Miltton Group
Klo 10.15 Lobbarit toimittajan silmin – millainen lobbaus toimii ja millainen ei?
- Teija Sutinen, politiikan toimittaja, Helsingin Sanomat
Klo 11.30–12.30 Lounastauko
Klo 12.30 Miten Suomessa säädetään laki – ja miten siihen voi vaikuttaa?
- Jouni Backman, konsultti, Problema Oy, entinen kansanedustaja ja ministeri
Klo 13.30 Näin vaikutat hallitusohjelmaan
- Tuomo Yli-Huttula, vaikuttamisesta vastaava johtaja, Finanssiala ry
Klo 14.30 Kahvitauko
Klo 15.00 Case: Hyvinvointialan lobbaus
- Sanna Aunesluoma, toimitusjohtaja, Hyvinvointiala Hali ry
Klo 16.00–18.00 Verkostoitumistilaisuus ProComin toimistolla: pientä syömistä ja juomista
PÄIVÄ 2
Aika: pe 25.4.2025 klo 8.30–16.00
Paikka: ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A, Helsinki
Klo 8.30 Aamiainen
Klo 9.00 Paskan lobbaamisen ABC: What not to do? Ex-ministerin kokemukset hyvästä ja huonosta lobbauksesta
- Emma Kari, yrittäjä, One Planet, kaupunginvaltuutettu, entinen kansanedustaja ja ministeri
Klo 10.00 Case: Lobbaus onnistuu yhteistyöllä – Teknologiateollisuus ja maahanmuuton lobbaus
- Anna Ranki, yhteiskuntasuhdepäällikkö ja Eero Hiidenvuori, johtava asiantuntija, Teknologiateollisuus ry
Klo 11.00 Lobbauksen pelisäännöt Suomessa: Eettisen lobbauksen ohjeet
- Tiina Fagernäs, johtaja, Blic Public Affairs ja puheenjohtaja, Edunvalvontafoorumi
Klo 12–13 Lounas
Klo 13.00 Oman vaikuttamisstrategian laatiminen
- Eevi Heikkinen, vaikuttajaviestinnän johtaja, Kreab Helsinki
Klo 13.45 Pienryhmissä tehtävät harjoitukset, raportointi ja palautekeskustelu
Klo 16.00 Koulutus päättyy
KENELLE
Vaikuttajaviestinnän intensiivikurssi on tarkoitettu viestinnän ammattilaisille, jotka haluavat laajentaa osaamistaan vaikuttajaviestintään sekä jo lobbausta tekeville yhteiskuntasuhteiden hoitajille, jotka haluavat oppia alan parhailta.
VIERASPUHUJAT
Jouni Backman
Jouni Backman toimi kansanedustajana 1987–2007 ja 2011–2015, joista kaksi kautta SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtajana. Hallintoministeri 1995–1999 ja ympäristöministeri 2002–2003. Tieto Oyj Executive Advisor 2007–2011. Sitran vanhempana neuvonantajana 2017–2022 tehnyt lukuisia julkista päätöksentekoa koskevia selvityksiä.
Eevi Heikkinen
Eevi vastaa kansainvälisen konsulttitoimisto Kreabin vaikuttajaviestinnän liiketoiminnasta Suomessa. Eevin tausta on valtionhallinnon kehittämisessä ja kansainvälisessä yhteistyössä. Hänellä on laaja-alainen kokemus yhteiskuntasuhteista ja vaikuttamisesta eri toimialoilla ja sektoreilla.
Teija Sutinen
Teija Sutinen on Helsingin Sanomien politiikan toimittaja, joka kevään ajan työskentelee HS:n pääkirjoitustoimituksessa. Sutinen on ollut Helsingin Sanomissa myös taloustoimittajana, taloustoimituksen esimiehenä ja Brysselin-kirjeenvaihtajana. Toimittajana hän on ollut 1980-luvulta lähtien. Sutinen on viestinnän tutkimusta rahoittavan Helsingin Sanomain säätiön hallituksen jäsen.
Emma Kari
Emma on toiminut 15 vuoden ajan yhteiskunnallisen päätöksenteon johtotehtävissä ja vaikuttanut luonto- ja ilmastopolitiikan ytimessä niin kunnallisella, kansallisella kuin EU-tasolla. Emma on toiminut mm. kaupunginvaltuutettuna, kansanedustajana ja ympäristö- ja ilmastoministerinä. Emma on ollut säätämässä Suomen ilmastolakia ja luonnonsuojelulakia sekä neuvottelemassa EU:n ilmasto- ja biodiversiteettipolitiikan uudistamisesta.
Sanna Aunesluoma
Sanna on KTM ja HTT. Hän toimii Hyvinvointiala Hali ry:n toimitusjohtajana. Sitä ennen hän on ollut Lääketeollisuuden toimitusjohtajana, Espoon kaupungin valtuutettuna ja kansanedustajana. Ennen poliittista uraa hän toimi Elisa Oyj:ssä asiantuntija- ja johtotehtävissä sekä kirjoitti kirjoja/luennoi johdon laskentatoimesta.
Eero Hiidenvuori
Eero toimii Teknologiateollisuus ry:ssä johtavana asiantuntijana. Hänen päävastuualueitaan ovat maahanmuuttoon sekä osaamispolitiikkaan liittyvät kysymykset. Viime vuosina Teknologiateollisuus vaikuttanut aktiivisesti kunnianhimoisemman maahanmuuttopolitiikan puolesta. Ennen Teknologiateollisuutta Eero työskenteli Helsingin kaupungilla miettimässä, mistä Suomen suurin työnantaja saisi lisää osaavaa työvoimaa. Sitä ennen Eero toimi lobbarina Suomen ylioppilaskuntien liiton pääsihteerinä (kuva: Liisa Takala)
Anna Ranki
Anna on Teknologiateollisuus ry:n yhteiskuntasuhdepäällikkö. Hän on työskennellyt yli 15 vuotta erilaisissa vaikuttajaviestinnän tehtävissä järjestöissä Suomessa ja Brysselissä, viestintätoimistossa ja nyt Teknologiateollisuudella. Hänellä on laaja ymmärrys poliittiseen päätöksentekoon vaikuttamisesta sekä politiikasta. Teknologiateollisuudessa hän vastaa vaikuttamisen strategisesta suunnittelusta ja koordinoinnista sekä yhteiskuntasuhteiden kehittämisestä ja ylläpidosta. Hän myös lobbaa yhdessä yhdistyksen asiantuntijoiden kanssa. (kuva: Liisa Takala)
Tiina Fagernäs
Tiina on Blic Public Affairsin partneri ja kokenut vaikuttamisen konsultti. Hän on vuosien ajan vastannut Blicissä merkittävistä asiakkuuksista erityisesti sote- ja IT -sektoreilla. Tiina on seurannut avoimuusrekisterilainsäädännön laatimista vuosien ajan ja hän toimii toimialan puhehenkilönä Edunvalvontafoorumin puheenjohtajana edistäen alan avoimuutta ja vastuullisuutta.
Tuomo Yli-Huttula
Tuomo on Finanssiala ry:n vaikuttamisesta vastaava johtaja, joka on työskennellyt journalistina, ministerin erityisavustajana, viestijänä ja tietokirjailijana. Vaikuttajaviestinnän ammattilaisten Edunvalvontafoorumin puheenjohtajana Tuomolla oli tärkeä rooli vuoden 2024 alussa toimintansa aloittaneen Avoimuusrekisterin synnyssä. Tällä hetkellä hän on VTV:n avoimuusrekisterin neuvottelukunnan puheenjohtaja.
HINNAT JA ILMOITTAUTUMINEN
990 eur jäsen / 1390 eur ei-jäsen
Alennettu hintakategoria mikroyrityksille/pienille järjestöille*
690 eur jäsen
Hintoihin lisätään alv-osuus 25,5 %.
*Liikevaihto enintään 700 000 euroa tilikauden aikana. Palveluksessa enintään 10 henkilöä. Edellyttää ilmoittautumislomakkeen lisätietokentässä näiden lukujen avaamista organisaation osalta.
Etkö ole vielä ProComin jäsen? Liity jäseneksi verkkosivuillamme ja kerro se ilmoittautumislomakkeen lisätietokentässä, niin saat koulutuksen jäsenhintaan.
Ilmoittautuminen
Ilmoittautumiset tämän sivun ilmoittautumislomakkeella. Lisätiedot ja tiedustelut: procom@procom.fi.
Peruutusehdot
Viimeinen peruutuspäivä on kahta viikkoa (14 vrk) ennen tilaisuutta. Mikäli osallistuminen perutaan tämän jälkeen (3–13 vrk ennen tilaisuutta), laskutamme 50 % tilaisuuden hinnasta. Kaksi (2) arkipäivää ennen tilaisuutta tai sen jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme koko osallistumismaksun. Osallistujan vaihto koulutukseen on maksutonta. Peruutukset osoitteeseen: procom@procom.fi.
Pidätämme oikeuden vähäisiin ohjelmanmuutoksiin. Koulutuksen toteutuminen vahvistetaan riittävän ryhmäkoon muodostuttua.
Tietojen käsittely
Ilmoittautumalla mukaan hyväksyt sähköpostiosoitteesi lisäämisen uutiskirjeemme jakelulistalle. Saat ProComilta viestejä liittyen viestintäalaan, koulutuksiin ja tapahtumiin. Voit koska tahansa pyytää tietojesi poistoa postituslistaltamme. Käsittelemme tietoja GDPR:n mukaisesti.