Ajankohta

18.9.2025 09:00 – 18.9.2025 15:00

Paikka

ProComin toimisto / Online

Järjestäjä

ProCom

AJANKOHTAISTA

Koulutus järjestetään mahdollisuuksien mukaan hybriditoteutuksena siten, että online-osallistuminen Zoomissa on aina mahdollinen. Luokkahuonetoteutus arvioidaan hyvissä ajoin jokaisen koulutuspäivän osalta erikseen. Voit kertoa oman toiveesi osallistumistavasta ilmoittautumislomakkeella ja ProCom vahvistaa aina erikseen toteutuksen.

 

KOULUTUSPÄIVÄ

Muutos on jatkuvaa. Kuulostaako tutulta? Muutokseen pitää tottua, täytyy olla ketterä ja resilientti, on opittava jatkuvasti uutta ja siedettävä epävarmuutta. Muutoksesta puhutaan paljon, mutta käytännössä organisaatioita haastaa kyky johtaa muutosta ja viestiä siitä. Tämä koulutus kasvattaa valmiuksia tunnistaa, kohdata ja hyödyntää erilaiset omaa organisaatiota koskevat muutosvoimat. Kouluttajamme Annan mukaan viestinnällä on muutosten näyttämöllä päärooli ja muutosta pitää syleillä. Koulutuksessa konkretisoidaan, miksi näin on - ja miten ennakoinnista voi tulla organisaation paras mainevakuutus.

Yhteiskunnallinen epävarmuus, julkisuus ja keskustelukulttuuri haastavat organisaatioita, toimialasta riippumatta. Työyhteisöt kohtaavat tällä hetkellä muutospaineita, jotka haastavat kaikkia yhteisön jäseniä strategisella, operatiivisella ja inhimillisellä tasolla.

Maine liukuu heikolla jäällä, ellei ennakointiin ja muutosviestintään kiinnitetä riittävästi huomiota.

Muutosvoimien ja riskien ennakointi vaatii työyhteisöiltä kykyä analysoida yhteiskunnallisia ilmiöiltä, organisaation toimintaa ja henkilökohtaisia ominaisuuksia.  Vaaditaan kykyä tunnistaa heikkoja signaaleja ja tunnustaa tosiasioita, viisautta johtaa ja kohdata ihmisiä, taitoa hyödyntää muutos strategisella tasolla ja kykyä viestiä vaativissakin olosuhteissa ja tilanteissa. Eskaloitunut tilanne puolestaan mittaa muun muassa operatiivista valmiutta, luottamusta ja luovuutta.

Koulutus konkretisoi strategisen ja operatiivisen maineenhallinnan elementit ja tuo niiden rinnalle inhimillisen johtamisen ja viestinnän välineitä. Saat selkeitä, käytännöllisiä välineitä muutosvoimien ja riskien tunnistamiseen sekä organisaatiosi ennakointikäytäntöjen kehittämiseen. Käytännön esimerkit puolestaan avaavat muutosviestinnän erityispiirteitä, hyvine ja huonoine kokemuksineen.

 

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ

9.00 Esittäytymiset

OSA 1: ENNAKOINTI

9.15 Kriisiherkkyyden lähteillä – julkisuuden ja mainemaiseman ajankohtaiset ilmiöt

9.30 Ennakoinnin merkitys ja menetelmät

  • Käytännön työkaluja muutosvoimien ja maineriskien tunnistamiseen
    • Sis. ryhmätyön oman organisaation ennakoinnista
  • Organisaation henkinen kuntokartoitus
  • Ennakointia tukevat prosessit ja toimintatavat organisaatiossa

10.30 Tauko

10.45 Ennakoinnin merkitys ja menetelmät jatkuu

11.30 Mikä korostuu muutoksessa ja epävarmuudessa?

  • Miten vaalia mainetta muutosten keskellä?
  • Maineenhallinta osana ketterää strategiaa

12.00 Lounastauko

 

OSA 2: MUUTOSVIESTINTÄ

13.00 Muutosviestintä käytännössä

  • Muutosviestinnän erityispiirteet
  • Käytännön esimerkit, mm. muutosneuvottelut

13.45 Tauko

14.00 Muutosviestinnän case

Vieraspuhuja 

14.45 Loppukeskustelu

15.00 Lopetus

 

KENELLE

Kaikille organisaatioiden viestijöille, asiantuntijoille ja johtajille.

 

VALMENTAJA

Anna Ståhle on viestinnän ja kriisijohtamisen asiantuntija, sovittelija, valmentaja, puhuja, moderaattori ja logoterapiaohjaaja. Hänellä on 30 vuoden kokemus mediasta, viestinnästä ja johtamisesta.

Omassa yrityksessään No Dramassa Anna keskittyy strategiseen viestintään, konfliktien ratkaisuun ja sovitteluun sekä ihmisten ja työyhteisöjen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Anna työskentelee johtajien ja asiantuntijoiden kanssa erityisesti vaativissa muutos- ja kriisitilanteissa sekä henkilökohtaisten kriisien hetkillä.

Aiemmin Anna johti lähes 15 vuoden ajan vuonna 2005 perustamaansa viestintätoimisto Groundia. Matkan varrelle mahtuvat myös muun muassa McLaren Racing -pesti Kimi Räikkösen mediavastaavana, Olympiakomitean viestintäpäällikön tehtävät ja Publicis Helsinki -mainostoimiston viestintäjohtajuus. Annan ura alkoi Yleisradion TV1:n toimituksista uutis-, ajankohtais- ja urheilutoimittajana.

Anna oli ProCom ry:n puheenjohtaja vuosina 2008 – 2011. Vuonna 2019 hänet valittiin Vuoden viestintäammattilaiseksi (ProCom) ja vuonna 2015 Vuoden puhujaksi Suomessa (Evento Awards). Lokakuussa 2018 hän julkaisi kriisiviestintään ja -johtamiseen keskittyvän kirjan ”SORI – johtaja ja julkisuus kriisissä” (Alma Talent, 2018).

 

HINNAT JA ILMOITTAUTUMINEN

Luokkahuonekoulutus (osallistuja paikan päällä)

495 eur jäsen / 695 eur ei-jäsen

Online-koulutus (osallistuja etäyhteydellä)

395 eur jäsen / 595 eur ei-jäsen

*hintoihin lisätään alv-osuus 25,5 %.

Mikäli koulutuspäivään osallistuu organisaatiostasi kaksi henkilöä tai useampi osallistuja, saavat kaikki koulutuksen hinnasta 10 % alennuksen. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Huom. Mikäli suoritat Strategisen viestinnän koulutuskokonaisuutta, sisältyy koulutuspäivä kokonaisuutesi hintaan. Koulutuskokonaisuuden osallistujien lisäosallistujat:

  • Yksilöosallistujan lisäosallistuja: Saman organisaation lisäosallistujat saavat 10 % alennuksen yksittäisen päivän normaalihinnasta (ei yhdistettävissä muihin alennuksiin, alennus koskee vain lisäosallistujia).
  • Organisaatio-osallistumisen lisäosallistuja: Organisaatio saa lisäosallistujat koulutuspäiviin -50 % hinnalla yksittäisen päivän normaalihinnasta (ei yhdistettävissä muihin alennuksiin, alennus koskee vain lisäosallistujia)

 

Luokkahuonekoulutuksen edut:

  • ProCom tarjoaa aamiaisen ja lounaan
  • Verkostoituminen kollegoiden kanssa
  • Toimistolta voi napata mukaan viestintäalan kirjallisuutta
  • Sparrailu kollegojen ja kouluttajan kanssa
  • Viihtyisät tilat Helsingin keskustassa

 

Ilmoittautuminen
Ilmoittautumiset tämän sivun ilmoittautumislomakkeella. Lisätiedot ja tiedustelut: procom@procom.fi.

Peruutusehdot
Viimeinen peruutuspäivä on kahta viikkoa (14 vrk) ennen tilaisuutta. Mikäli osallistuminen perutaan tämän jälkeen (3–13 vrk ennen tilaisuutta), laskutamme 50 % tilaisuuden hinnasta. Kaksi (2) arkipäivää ennen tilaisuutta tai sen jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme koko osallistumismaksun. Osallistujan vaihto koulutukseen on maksutonta. Mikäli osallistuja haluaa vaihtaa henkilökohtaisista syistä osallistumismuotoa live-osallistumisesta online-osallistumiseen, tulee osallistumismuoto muuttaa viimeistään kaksi vuorokautta ennen koulutuspäivää. Osallistumismuotoa on mahdollista vaihtaa myös tämän ajankohdan jälkeen, mutta tällöin laskutamme koulutuksen live-osallistumisen hinnalla. Peruutukset osoitteeseen: procom@procom.fi.

Pidätämme oikeuden vähäisiin ohjelmanmuutoksiin. Koulutuksen toteutuminen vahvistetaan riittävän ryhmäkoon muodostuttua.

 

HALUATKO RAKENTAA OMAN NÄKÖISESI KEHITTYMISPAKETIN TYÖSI TUEKSI?
Hanki itsellesi tai organisaatiollesi uusi 5 kerran koulutuskortti ja voit valita pakettiin tarjonnastamme juuri itseäsi kiinnostavat koulutuspäivät. Voit sisällyttää myös tämän koulutuspäivän osaksi koulutuskorttia. Lue lisää koulutuskortista täällä.

 

HALUATKO SYVENTÄÄ OSAAMISTASI?

Kiinnostaisiko sinua syventyä Strategisen viestinnän teemoihin laajemmin? Tämän koulutuksen voi suorittaa osana Strategisen viestinnän koulutuskokonaisuutta, johon sisältyy minimissään kuusi (6) koulutuspäivää, oppimisalusta ja opiskelijakollegoiden tuki. Tutustu kattavaan koulutuskokonaisuuteen sivuillamme tai kysy lisää ProComin toimistolta: procom@procom.fi tai puh. (09) 135 7775.

 

Tietojen käsittely

Ilmoittautumalla mukaan hyväksyt sähköpostiosoitteesi lisäämisen uutiskirjeemme jakelulistalle. Saat ProComilta viestejä viestintäalaan liittyen, koulutuksiin ja tapahtumiin. Voit koska tahansa pyytää tietojesi poistoa postituslistaltamme. Käsittelemme tietoja GDPR:n mukaisesti.

Kirjaudu sisään »

Ilmoittaudu tapahtumaan

Ilmoittautujan tiedot

Paikan päällä, olen jäsen 495e + alv. 25,5 %Paikan päällä, en ole jäsen 655e + alv. 25,5 %Etänä, olen jäsen 395e + alv. 25,5 %Etänä, en ole jäsen 555e + alv. 25,5 %

Maksajan tiedot

Ilmoittautumisen yhteydessä annettavia tietoja käsitellään ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry:n jäsenrekisterin
rekisteriselosteessa ja ProCom Oy:n asiakasrekisterin rekisteriselosteessa kuvatulla tavalla. Lue lisää rekisteriselosteista.