Strateginen viestintä ja mittaaminen
Mittareita ja dataa on tarjolla paljon, mutta avainkysymys on: mitä kannattaa mitata ja miksi? Koulutuspäivän tarkoituksena on lisätä ymmärrystä viestinnän mittaamisesta ja sen perusperiaatteista. Päivä tarjoaa konkreettisia työkaluja vaikuttavuuden mittaamiseen ja sen kehittämiseen. Jokainen osallistuja pääsee myös pohtimaan oman organisaationsa mittareita ja saa tukea niiden rakentamiseen.
Ajankohta
2.9.2025 09:00 – 2.9.2025 15:00Paikka
ProComin toimisto / OnlineJärjestäjä
ProCom

AJANKOHTAISTA
Koulutus järjestetään mahdollisuuksien mukaan hybriditoteutuksena siten, että online-osallistuminen Zoomissa on aina mahdollinen. Luokkahuonetoteutus arvioidaan hyvissä ajoin jokaisen koulutuspäivän osalta erikseen. Voit kertoa oman toiveesi osallistumistavasta ilmoittautumislomakkeella ja ProCom vahvistaa aina erikseen toteutuksen.
KOULUTUSPÄIVÄ
Viestinnän strategisuus ja vaikuttavuuden mittaaminen ovat kehittyneet myönteiseen suuntaan viime vuosina. Ne kulkevatkin käsi kädessä. Siinä missä strateginen viestintä auttaa organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa, todentaa vaikuttavuuden mittaaminen viestinnän pääsyä tavoitteisiinsa.
Viestintä on vaikuttavaa silloin, kun se linjataan organisaation strategiasta. Vaikuttavalla viestinnällä on konkreettiset ja mitattavat tavoitteet. Koulutuspäivä antaa niin viestintäjohdolle, -tiimeille kuin viestijöille laajennetun näkökulman viestinnän mittaamiseen sekä käytännöllisiä työkaluja viestinnän vaikuttavuuden mittariston rakentamiseen. Selkeät tavoitteet ja hyvät mittarit auttavat organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa. Päivän aikana käymme läpi myös organisaation viestinnän tilannekuvan tärkeyden ja avaamme, miten viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen auttaa myös käytännön viestintätöiden organisointia. Organisaatioviestintä on edelleen usein paineista ja sirpaleista. Siksi on tärkeää keskittyä asioihin, joihin viestinnällä voi todella vaikuttaa.
Koulutuspäivän tarkoituksena on lisätä ymmärrystä viestinnän mittaamisesta ja sen perusperiaatteista. Päivä tarjoaa konkreettisia työkaluja vaikuttavuuden mittaamiseen ja sen kehittämiseen. Jokainen osallistuja pääsee myös pohtimaan oman organisaationsa mittareita ja saa tukea niiden rakentamiseen.
KOULUTUKSEN SISÄLTÖ
Kello 9.00–10.00
- Strateginen viestintä
- Viestinnän ja mittaamisen tilannekuva
Tauko
Kello 10.45–12.00
- Miksi mitata viestintää?
- Mittaamisen harhakuvat
- Perusperiaatteet ja harjoitus
Kello 12.00–13.00 Lounastauko
Kello 13.00–15.00
- Case: Viestinnän strategiset tavoitteet ja mittarit
- Harjoitus: Oman mittarin laatiminen
KENELLE
Koulutus on tarkoitettu viestinnän johto- tai asiantuntijatehtävissä toimiville henkilöille ja tiimeille, jotka haluavat kytkeä viestinnän tiiviimmin organisaation strategiaan, vahvistaa liiketoiminnan ja viestinnän yhteyttä sekä kehittää viestinnän vaikuttavuutta.
KOULUTTAJA
Terttu Sopanen, KTM toimii johtavana konsulttina strategisen viestinnän toimisto Brunnen Communicationsissa. Tepa näkee viestinnän olennaisena osana yritysten liiketoimintaa ja johtamista. Viestinnällä edistetään organisaatioiden strategioiden toteuttamista, taktisia valintoja, työyhteisön arjen sujumista sekä yhteisöllisyyden ja organisaatiokulttuurin rakentumista. Tepalla on kahden vuosikymmenen kokemus viestinnän ja markkinoinnin johtotehtävistä, erityisesti muutosviestinnästä ja laajojen viestinnällisten uudistusten läpiviennistä eri organisaatioissa. Hänen ominta osaamistaan on johtamisviestinnän rakenteiden ja prosessien luominen. Tepa on myös Viestintäekonomien perustajajäsen.
HINNAT JA ILMOITTAUTUMINEN
Luokkahuonekoulutus (osallistuja paikan päällä)
495 eur jäsen / 695 eur ei-jäsen
Online-koulutus (osallistuja etäyhteydellä)
395 eur jäsen / 595 eur ei-jäsen
*hintoihin lisätään alv-osuus 25,5 %.
Mikäli koulutuspäivään osallistuu organisaatiostasi kaksi henkilöä tai useampi osallistuja, saavat kaikki koulutuksen hinnasta 10 % alennuksen. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin.
Huom. Mikäli suoritat Strategisen viestinnän koulutuskokonaisuutta, sisältyy koulutuspäivä kokonaisuutesi hintaan. Koulutuskokonaisuuden osallistujien lisäosallistujat:
- Yksilöosallistujan lisäosallistuja: Saman organisaation lisäosallistujat saavat 10 % alennuksen yksittäisen päivän normaalihinnasta (ei yhdistettävissä muihin alennuksiin, alennus koskee vain lisäosallistujia).
- Organisaatio-osallistumisen lisäosallistuja: Organisaatio saa lisäosallistujat koulutuspäiviin -50 % hinnalla yksittäisen päivän normaalihinnasta (ei yhdistettävissä muihin alennuksiin, alennus koskee vain lisäosallistujia)
Luokkahuonekoulutuksen edut:
- ProCom tarjoaa aamiaisen ja lounaan
- Verkostoituminen kollegoiden kanssa
- Toimistolta voi napata mukaan viestintäalan kirjallisuutta
- Sparrailu kollegojen ja kouluttajan kanssa
- Viihtyisät tilat Helsingin keskustassa
Ilmoittautuminen
Ilmoittautumiset tämän sivun ilmoittautumislomakkeella. Lisätiedot ja tiedustelut: procom@procom.fi.
Peruutusehdot
Viimeinen peruutuspäivä on kahta viikkoa (14 vrk) ennen tilaisuutta. Mikäli osallistuminen perutaan tämän jälkeen (3–13 vrk ennen tilaisuutta), laskutamme 50 % tilaisuuden hinnasta. Kaksi (2) arkipäivää ennen tilaisuutta tai sen jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme koko osallistumismaksun. Osallistujan vaihto koulutukseen on maksutonta. Mikäli osallistuja haluaa vaihtaa henkilökohtaisista syistä osallistumismuotoa live-osallistumisesta online-osallistumiseen, tulee osallistumismuoto muuttaa viimeistään kaksi vuorokautta ennen koulutuspäivää. Osallistumismuotoa on mahdollista vaihtaa myös tämän ajankohdan jälkeen, mutta tällöin laskutamme koulutuksen live-osallistumisen hinnalla. Peruutukset osoitteeseen: procom@procom.fi.
Pidätämme oikeuden vähäisiin ohjelmanmuutoksiin. Koulutuksen toteutuminen vahvistetaan riittävän ryhmäkoon muodostuttua.
HALUATKO RAKENTAA OMAN NÄKÖISESI KEHITTYMISPAKETIN TYÖSI TUEKSI?
Hanki itsellesi tai organisaatiollesi uusi 5 kerran koulutuskortti ja voit valita pakettiin tarjonnastamme juuri itseäsi kiinnostavat koulutuspäivät. Voit sisällyttää myös tämän koulutuspäivän osaksi koulutuskorttia. Lue lisää koulutuskortista täällä.
HALUATKO SYVENTÄÄ OSAAMISTASI?
Kiinnostaisiko sinua syventyä strategisen viestinnän teemoihin laajemmin? Tämän koulutuksen voi suorittaa osana Strategisen viestinnän koulutuskokonaisuutta, johon sisältyy minimissään kuusi (6) koulutuspäivää, oppimisalusta ja opiskelijakollegoiden tuki. Tutustu kattavaan koulutuskokonaisuuteen sivuillamme tai kysy lisää ProComin toimistolta: procom@procom.fi tai puh. (09) 135 7775.
Tietojen käsittely
Ilmoittautumalla mukaan hyväksyt sähköpostiosoitteesi lisäämisen uutiskirjeemme jakelulistalle. Saat ProComilta viestejä liittyen viestintäalaan, koulutuksiin ja tapahtumiin. Voit koska tahansa pyytää tietojesi poistoa postituslistaltamme. Käsittelemme tietoja GDPR:n mukaisesti.