Ajankohta

20.5.2025 09:00 – 27.5.2025 15:00

Paikka

ProComin toimisto

Järjestäjä

ProCom

AJANKOHTAISTA

Koulutus järjestetään ProComin koulutustilassa. Huomioithan, että tässä kahden päivän koulutuksessa ei ole mahdollisuutta etäosallistumiseen eikä koulutusta tallenneta.

 

KOULUTUS

Mikä mediaa kiinnostaa? Miten saada oma viesti läpi mediaan? Millainen on median valta nykypäivänä? 

Kaksipäiväisellä mediaviestinnän intensiivikurssilla keskitytään median merkitykseen ja median kanssa toimimiseen. Tällä kurssilla opit, millainen on median rooli ja merkitys yhteiskunnassa ja demokratiassa, millaisia ovat toimittajien työskentelytavat ja journalistinen prosessi, sekä miten rakentaa mediasuhteita. Intensiivikurssilla pääset konkreettisesti kysymään kaikki ne kysymykset, jotka median toiminnassa on mietityttänyt.

Kurssilla pääset myös itse harjoittelemaan haastattelun antamista kameran edessä. Kaksi vapaaehtoista haastattelua analysoidaan yhdessä kurssilaisten kanssa, ja opimme yhdessä, miten kehittää omaa taitoa vastata toimittajan kysymyksiin.

Kurssilla kuullaan useita vieraspuhujia. Päivitämme ohjelmaa puhujien varmistuessa. 

 

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ

PÄIVÄ 1
Aika: Ti 20.5.2025 klo 9.00–16.00 
Paikka: ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A 5, Helsinki

Klo 9–10 Median valta – Mikä mediassa pelottaa ja millaisia onnistumisia mediassa voi parhaimmillaan tehdä?

Klo 10–11 Median toiminta ja trendit

  • Median rooli ja merkitys yhteiskunnassa ja demokratiassa – Uutismedian luotettavuus
  • Media organisaatioiden yhteistyökumppanina ja niiden maineen rakentumisen foorumina
  • Kolme trendiä, jotka ajavat median muutosta: nopeus, keskittyminen, pinnallistuminen
  • Erilaiset mediatyypit ja niiden toiminta
  • Puhujana Helsingin yliopiston yliopistonlehtori ja politiikan ja viestinnän kandiohjelman johtaja, dosentti Janne Matikainen

Klo 11–12 Toimittajien työskentelytavat ja journalistinen prosessi

  • Puhujana Helsingin Sanomien HS Vision toimittaja-tietokirjailija Elina Lappalainen

Klo 12–13 Lounas

Klo 13–14 Haastattelun ja esiintyminen pelisäännöt

  • Erilaiset haastattelutilanteet median mukaan: tv-live, keskustelutilaisuus, insertti, printtihaastattelu, radio/podcast, puhelinhaastattelu
  • Haastatteluun valmistautuminen
  • Toimittajan haastattelutekniikat
  • Jännityksen hallinta
  • Uskottavan esiintymisen elementit
  • Kouluttaja Mari Haavisto ja ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell 

Klo 14–15 Käytännön harjoitukset

  • Haastatteluharjoitus
  • Oma aihe mediaan -harjoitus

Klo 15–16  Median kyselytunti: Mitä olet aina halunnut kysyä median toiminnasta?

 

PÄIVÄ 2
Aika: Ti 27.5.2025 klo 9.00–15.00
Paikka: ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A 5, Helsinki

Klo 9–10 Kameraharjoituksen läpikäynti

Klo 10–11 Miten saada oma viesti mediaa kiinnostavaksi? 

  • Eri medioiden ominaispiirteiden tunteminen ja tunnistaminen: mikä kiinnostaa? Lähestymistavan räätälöinti median mukaan
  • Omien tavoitteiden määrittely ja viestien valinta median yleisön tarpeiden ja mielenkiinnon mukaan – Viestejä tukevien argumenttien valinta
  • Puhujana Uuden Jutun toimittaja Eeva Lehtimäki

Klo 11–12 Miksi media toimii niin kuin toimii ja onko luotettavuudella merkitystä?

  • Toimittajan ammatti, etiikka ja motiivit
  • Uudistuneet Journalistin ohjeet
  • Mikä toimittajia kiinnostaa? Uutiskriteerit + muut motivaattorit
  • Pääseekö some-öyhötyksellä myös mediaan?
  • Vieraspuhuja

Klo 12–13 Lounas

Klo 13–14 Yhteistyö median kanssa

  • Mediasuhteiden rakentaminen
  • Mediayhteistyön eri tavat: taustakeskustelut, mediavierailut, tiedotustilaisuudet, haastattelut, mediapitchaukset jne.
  • Haastatteluun valmistautuminen: haastattelupyynnön hallinta ja haastattelusta sopiminen 
  • Vieraspuhujana Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja Antti Oksanen 

Klo 14–15 Median toiminta kriiseissä 

  • Organisaatiolle kriisi on katastrofi, medialle herkullinen kohde
  • Hyvä maine on organisaation suoja myös kriisitilanteissa
  • Median toiminta kriisin eri vaiheissa
  • Vieraspuhuja

 

KENELLE

Mediaviestinnän intensiivikoulutus on kaikille viestinnän ammattilaisille, jotka haluavat ymmärtää syvällisemmin viestinnän ja median yhteistyötä sekä sitä, millainen toimittajien työskentelyn toimintaprosessi on. Koulutus antaa tietotaitoa mediatyöhön niin mediatyöstä kiinnostuneille kuin jo mediatyötä tekeville viestinnän ammattilaisille.

 

KOULUTTAJA

Mari Haavisto, Sus+Com Agencyn perustaja ja toimitusjohtaja

Mari on Sus+Com Agencyn perustaja ja toimitusjohtaja. Sus+Com Agency on sosiaaliseen vastuullisuuteen, strategiseen media- ja viestintäosaamiseen, sekä yhteiskunnan ymmärtämiseen keskittynyt toimisto. Sus+Com Agencyn asiakkaisiin kuuluu niin isoja yrityksiä, julkisia toimijoita kuin järjestöjä ja yleishyödyllisiä organisaatioita. Yhteistä kaikelle tekemiselle on vaikuttavuus vastuullisten tekojen ja oikeanlaisen viestinnän kautta. Teemoiksi nousee useasti työntekijäkokemus, työnantajamielikuva, vastuullisuuden vaikuttavuudesta viestiminen, sosiaalisen vastuun muotoilu liiketoiminnaksi ja strateginen viestintä.

Mari on tehnyt pitkän uran journalistina mm. MTV:n uutisten politiikan toimittajana. Ennen Sus+Com Agencyn perustamista Mari työskenteli kymmenen vuotta eri johtotehtävissä media- ja viestintäalalla, esimerkiksi SuomiAreenan vastaavana tuottajana, Mediahubin sisältöliiketoimintajohtajana ja EK:n viestintä- ja vastuullisuusjohtajana.

Mari on työskennellyt usean vuoden ajan vastuullisuuskysymysten parissa ja työstänyt niin sosiaalisen vastuullisuuden teemoja yhteiskunnallisessa keskustelussa, kuin työelämän sosiaalista vastuullisuutta. Mari toimii parhaillaan Suomen World Visionin hallituksessa ja TYK:n säätiön hallituksessa.

Mari on 3-vuotiaan energisen pojan äiti ja rakastaa oleilua omalla pienellä mökillään.

 

VIERASPUHUJAT

Eeva Lehtimäki on yhteiskuntatoimituksen päällikkö MTV uutisissa. Hän on pitkän linjan politiikan toimittaja, joka on tehnyt retken myös viestinnän ja yrittäjyyden puolelle.

Dosentti Janne Matikainen työskentelee viestinnän yliopistonlehtorina sekä politiikan ja viestinnän kandiohjelman johtajana Helsingin yliopistossa. Hän on tutkimuksissaan keskittynyt verkon sosiaalisiin ilmiöihin, kuten vuorovaikutukseen, sisällön tuottamisen motiiveihin ja luottamukseen. Viime aikoina Janne on tutkinut luottamusta mediaa kohtaan, mediasukupolvia sekä nuorten mielenterveydestä julkaisemista somessa. Hän on julkaissut ja toimittanut useita kirjoja ja tieteellisiä artikkeleita. Lisäksi hän on vetänyt monia täydennyskoulutuksia, luennoinut paljon erilaisissa tilaisuuksissa sekä kommentoinut mediassa verkkoon ja sosiaaliseen mediaan liittyviä ilmiöitä.

Toimittaja-tietokirjailija Elina Lappalainen työskentelee Helsingin Sanomien HS Visiossa, joka on talouteen ja teknologiaan erikoistunut mediabrändi. Lappalainen seuraa erityisesti kasvuyrityksiä ja niihin liittyviä ilmiöitä, ihmisiä, teknologioita ja rahoitusta. Aikaisemmin Lappalainen työskenteli Talouselämä-lehdessä 2011–2020 ja muun muassa Suomen Lehdistössä, Keskisuomalaisessa ja Savon Sanomissa. Lappalainen on valmistunut Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan journalistiikka.

Antti Oksanen on Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja. Sitä ennen hän työskenteli mediassa yli 20 vuotta, muun muassa Ylen taloustoimituksen päällikkönä, Talentumin tietotekniikkalehtien päätoimittajana sekä Talentumin verkkomedian sisältöjohtajana. Oksanen on ProComin hallituksen puheenjohtaja ja Aikakausmedian hallituksen varapuheenjohtaja.

 

HINNAT JA ILMOITTAUTUMINEN

990 eur jäsen / 1390 eur ei-jäsen

*Hintoihin lisätään alv-osuus 25,5 %.

Etkö ole vielä ProComin jäsen? Liity jäseneksi verkkosivuillamme ja kerro se ilmoittautumislomakkeen lisätietokentässä, niin saat koulutuksen jäsenhintaan. 

 

Ilmoittautuminen
Ilmoittautumiset tämän sivun ilmoittautumislomakkeella. Lisätiedot ja tiedustelut: procom@procom.fi.

Peruutusehdot
Viimeinen peruutuspäivä on kahta viikkoa (14 vrk) ennen tilaisuutta. Mikäli osallistuminen perutaan tämän jälkeen (3–13 vrk ennen tilaisuutta), laskutamme 50 % tilaisuuden hinnasta. Kaksi (2) arkipäivää ennen tilaisuutta tai sen jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme koko osallistumismaksun. Osallistujan vaihto koulutukseen on maksutonta. Peruutukset osoitteeseen: procom@procom.fi.

Pidätämme oikeuden vähäisiin ohjelmanmuutoksiin. Koulutuksen toteutuminen vahvistetaan riittävän ryhmäkoon muodostuttua.

 

Tietojen käsittely

Ilmoittautumalla mukaan hyväksyt sähköpostiosoitteesi lisäämisen uutiskirjeemme jakelulistalle. Saat ProComilta viestejä koulutuksiin, tapahtumiin ja viestintäalaan liittyen.Voit koska tahansa pyytää tietojesi poistoa postituslistaltamme. Käsittelemme tietoja GDPR:n mukaisesti.

Kirjaudu sisään »

Ilmoittaudu tapahtumaan

Ilmoittautujan tiedot

Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
+ Lisää uusi osallistuja


Maksajan tiedot

Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)
Poista osallistuja
Jäsen (990 € + alv. 25,5 %)En ole jäsen (1390 € + alv. 25,5 %)

Ilmoittautumisen yhteydessä annettavia tietoja käsitellään ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry:n jäsenrekisterin
rekisteriselosteessa ja ProCom Oy:n asiakasrekisterin rekisteriselosteessa kuvatulla tavalla. Lue lisää rekisteriselosteista.