Ajankohta

13.3.2024 09:00 – 14.3.2024 15:00

Paikka

ProComin toimisto / Online

Järjestäjä

ProCom

HALUATKO SYVENTÄÄ OSAAMISTASI?

Tämä koulutuspäivä on osa kuuden kuukauden mittaista koulutuskokonaisuutta. Kiinnostaisiko sinua syventyä Kriisiviestintä muutoksessa -koulutusohjelman teemoihin laajemmin? Tämän koulutuksen voi suorittaa osana kriisiviestinnän koulutuskokonaisuutta, johon sisältyy kuusi (6) koulutusmoduulia, oppimisalusta materiaaleineen ja opiskelijakollegoiden sekä henkilökohtaisen mentorin tuki. Tutustu kattavaan koulutuskokonaisuuteen sivuiltamme tai kysy lisää ProComin toimistolta: procom@procom.fi tai puh. (09) 135 7775.

 

AJANKOHTAISTA

Koulutus järjestetään mahdollisuuksien mukaan hybriditoteutuksena siten, että online-osallistuminen Zoomissa on aina mahdollinen. Luokkahuonetoteutus arvioidaan hyvissä ajoin jokaisen koulutuspäivän osalta erikseen. Voit kertoa oman toiveesi osallistumistavasta ilmoittautumislomakkeella ja ProCom vahvistaa aina erikseen toteutuksen.

Koulutus sisältää verkostoitumistilaisuuden ensimmäisen koulutuspäivän jälkeen.

 

KOULUTUSPÄIVÄT

Kahden päivän kriisinkestävyyttä vahvistava intensiivikurssi haastaa osallistujat pohtimaan kriisien ennakointia ja kriisitilanteiden käytännön hoitamista uusista, yllättävistäkin, näkökulmista. Tuomme strategisen ja operatiivisen ulottuvuuden rinnalle inhimillisen perspektiivin, jonka merkitys kriisien ennakoinnissa ja niistä selviytymisessä on usein unohdettu tai aliarvioitu elementti.

Ennen kaikkea intensiivikurssi tarjoilee vastauksia ajankohtaisiin kysymyksiin:

  • Miten pitää huolta organisaation ja sen ihmisten kriisinkestävyydestä epävarmassa, muutospitoisessa ja helposti leimahtavassa yhteiskunnallisessa ajassa?
  • Miten toimintaympäristön muutokset vaikuttavat viestinnän strategiaan, rakenteisiin ja käytännön toimenpiteisiin?

Maineriskien ja kriisien ennakointi on jatkuvasti vaikeampaa. Mielikuvituskaan ei aina riitä arvioimaan ja ennakoimaan erilaisia tilanteita, joihin organisaatio päätyy – oman toimintansa seurauksena tai ilman omaa syytään. Millaisia taitoja ja ominaisuuksia tämä tarkoittaa viestijöiden ammattitaidon kannalta? Ja miten ja mihin suuntaan organisaatioiden viestintää tulisi kehittää? Mitä selviytyminen vaatii? Emme voi olla liian sinisilmäisiä, toivoa parempia aikoja tai piiloutua uhilta. Kriisinkestävyys vaatii rohkeutta kohdata yhteiskunnallinen muutos sekä julkisuus- ja keskustelukulttuurin ilmiöt – ja ihminen.

Koulutuspäivissä on mukana julkisen ja yksityisen sektorin asiantuntijoita kertomassa omista kokemuksistaan ja opeistaan kriisitilanteiden hoidossa.

Tämä koulutus kuuluu Kriisiviestintä muutoksessa -koulutusohjelmaan. Jos haluat suorittaa koko koulutusohjelman, löydät lisätietoja verkkosivuiltamme.

 

KOULUTUSPÄIVIEN SISÄLLÖT

Kriisit ja organisaatiot, osa 1
Aika: ke 13.3.2024 klo 8.30–16.00 ja verkostoitumistilaisuus klo 16.00–18.00
Paikka: ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A, Helsinki / Online

Intensiivikurssin ensimmäisenä päivänä keskitymme ennakointiin ja valmistautumiseen. Pohdimme, millaisia strategisia, operatiivisia ja inhimillisiä valmiuksia organisaatiolla, sen johdolla ja työntekijöillä tulisi olla, jotta valmius kriisien kohtaamiseen olisi optimaalinen.

Ennakoimme organisaatioiden potentiaalisia kriisitilanteita - ja tunnistamme myös omia vahvuuksiamme ja heikkouksiamme kriisiviestijöinä. Koska kriisitilanteessa mitataan luottamusta, tutustumme luottamusta rakentaviin ja sitä hajottaviin viestinnän käytänteisiin.

Käymme läpi kriisiviestinnän periaatteita – aakkosia, joita me kaikki olemme jossain määrin opetelleet, mutta kuulemme myös mitä tapahtuu, kun aapinen ei ihan sellaisenaan toimikaan. Päivä antaa osallistujille konkreettisia työkaluja kriisiviestintään, mutta herättää myös ajattelemaan luovasti, kunkin tilanteen edellyttämällä tavalla.

8.30 Aamukahvit

9.00 Aamunavaus 

9.30 Kriisinkestävyyden peruspilarit

  • Organisaatio & viiden tähden kriisiviestintävalmiudet

  • Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin erityispiirteet

10.30 Kriisien ennakointi 

  • Ryhmätyö: Oman organisaation mahdollisten kriisitilanteiden tunnustaminen ja tunnistaminen maineen ulottuvuuksilla 

11.30 Lounastauko 

12.30 Peilin paikka

  • Harjoitus: Millainen minä olen kriisitilanteessa?

  • Johtajan ja esihenkilön viestintä kriisissä

13.00 Hyvinvointia kriisien keskellä?
Leena-Mari Tanskanen, 
viestintäjohtaja Vantaan ja Keravan hyvinvointialue

14.00 Luottamusta rakentavan viestinnän elementit

  • Ryhmätyö: Mikä juuri nyt rakentaa ja mikä hajottaa luottamusta? 

14.30 Kahvitauko

14.45 Median vastuu kriiseissä

  • Atte Palomäki & toimittaja Eeva Lehtimäki

15.45 Keskustelua 

16.0018.00 Verkostoitumis-cocktaililt

  • Keskustelua CEO-aktivismista yhdessä Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttilan kanssa
  • Pientä naposteltavaa & juomaa

 

Kriisit ja organisaatiot, osa 2
Aika: to 14.3.2024 klo 8.30–15.00
Paikka: ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A, Helsinki / Online

Toisena päivänä keskitymme kriisiviestinnän toteutukseen. Jatkamme matkaa strategisella, operatiivisella ja inhimillisellä ulottuvuudella. Parhaimmillaan myös akuutti kriisiviestintä toimii kaikilla kolmella tasolla.

Onko organisaatiollasi selkeä kriisiviestintäsuunnitelma? Harjoitteletteko ja simuloitteko kuvitteellisia kriisitilanteita? Jos vastaat kyllä, olette jo pitkällä ja hyvällä tiellä. Ja silti: todellisuus on kuvitelmaa ihmeellisempää. Jaksomme toinen päivä tarjoilee reseptin yllättäviinkin kriisikäänteisiin.

Iltapäiväosuudessa testaamme teorioita ja parhaita käytänteitä yhteisessä kriisiviestintäharjoituksessa, jossa jokaisella on oma tehtävänsä. Harjoittelemme muun muassa median kohtaamista, sosiaalisen median hyödyntämistä ja sisäisen konfliktitilanteen käsittelyä. Puhumme myös esiintymisestä, jonka voima mielikuvien rakentajana on kriiseissä valtava.

8.30 Aamukahvit

9.00 Kriisiviestinnän uudet aakkoset

  • kriisiviestinnän perinteinen ABC vs. uudet, haastavat elementit

  • kriisiviestinnän parhaat käytännöt case-esimerkkeineen

10.15 Case Finnair
Päivyt Tallqvist
, viestintäjohtaja, Finnair

11.00 Kriisistä selviytyminen ja kasvun mahdollisuus

11.30 Lounastauko

12.30 Yhteinen kriisiviestintäharjoitus

Jakaudumme tiimeihin, ja jokainen ryhmä saa oman tehtävänsä. Harjoituksen osa-alueita ovat muun muassa:

  • ennakointi

  • sisäinen viestintä

  • sidosryhmäviestintä

  • sosiaalinen media 

  • mediayhteistyö ja -haastattelut 

  • esiintyminen 

  • kriisistä kumpuavan sisäisen konfliktitilanteen käsittely 

14.30  Kriisin jälkihoito

14.45  Loppukeskustelu

 

KENELLE

Tämä intensiivikurssi on suunnattu kaikille organisaatioviestintää tekeville, jotka haluavat päivittää osaamistaan vastaamaan tämän päivän ja tulevaisuuden kriisiviestinnällisiä tarpeita. Voit olla viestinnässä hiljattain aloittanut asiantuntija tai viestintäpäällikkö tai -johtaja. Nämä teemat ovat keskeisiä ja uusia jokaiselle viestijälle, joka haluaa ajantasaisen tietotaidon kriisiviestintään.

 

KOULUTTAJAT

Anna Ståhle (ent. Sorainen) on viestinnän ja liikkeenjohdon strateginen neuvonantaja, sovittelija, valmentaja, puhuja ja moderaattori. Hänellä on lähes 30 vuoden kokemus mediasta, viestinnästä ja johtamisesta. Anna on hiljattain perustanut uuden yhtiön No Draman, joka keskittyy konfliktien ratkaisuun ja sovitteluun, ihmisten ja työyhteisöjen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä strategiseen viestintään. Anna työskentelee johtajien ja asiantuntijoiden kanssa erityisesti vaativissa muutos- ja kriisitilanteissa sekä strategiatöissä.

Anna toimii myös vuonna 2005 perustamansa viestintätoimiston Ground Communicationsin neuvonantajana. Vuosien varrella hän on toiminut muun muassa Kimi Räikkösen mediavastaavana McLarenilla, Olympiakomitean viestintäpäällikkönä ja Publicis Helsinki -mainostoimiston viestintäjohtana. Annan ura alkoi uutis-, ajankohtais- ja urheilutoimittajana Yleisradiolla. Anna oli ProCom ry:n puheenjohtaja vuosina 2008–2011. Vuonna 2019 hänet valittiin Vuoden viestintäammattilaiseksi ja vuonna 2015 Vuoden puhujaksi Suomessa (Evento Awards). Hän on myös julkaissut kriisiviestintään ja -johtamiseen keskittyvän kirjan ”SORI – johtaja ja julkisuus kriisissä” (Alma Talent, 2018).

Atte Palomäki, VTM, on viestintäyrittäjä. Atella on lähes 20 vuoden kokemus brändinrakennuksesta, maineenhallinnasta, strategiatyöstä ja sidosryhmäsuhteista kansainvälisessä toimintaympäristössä. Atte on toiminut muun muassa viestintä-, markkinointi- ja brändijohtajana Wärtsilässä sekä viestintäjohtajana Nordeassa. Atella on viestinnän luottamustehtäviä globaalisti Euroopassa ja Suomessa. Atelta löytyy lisäksi taustaa toimittajana ja hän on työskennellyt muun muassa Kauppalehdessä ja MTV3:ssa.

 

VIERASPUHUJAT

Päivyt Tallqvist on Finnairin viestintäjohtaja. Hän on toiminut myös Finnairin mediasuhteista vastaavana johtajana ja sitä ennen 12 vuotta viestinnän asiantuntija- ja johtotehtävissä Nokiassa. Kuluttajaliiketoiminnan nopeat käänteet ja kansallisen lentoyhtiön herättämä kiinnostus on opettanut hänet ennakoimaan erilaisia haastavia viestintätilanteita. Koronapandemian aiheuttama lentoliikenteen alasajo keväällä 2020 oli kuitenkin ennennäkemätön viestintähaaste, jossa Finnairin viestintätiimi valjasti kaikki kanavat asiakasviestinnän käyttöön. Lentoyhtiöiden tapa jakaa oppeja todellisista kriisitilanteista ja ylläpitää jatkuvaa kriisivalmiutta luo hyvää pohjaa jatkuvalle valmistautumiselle, ja Päivyt uskoo vahvasti jatkuvaan oppimiseen myös kriisiviestinnässä. 

Eeva Lehtimäki on yhteiskuntatoimituksen päällikkö MTV uutisissa. Hän on pitkän linjan politiikan toimittaja, joka on tehnyt retken myös viestinnän ja yrittäjyyden puolelle.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen viestintäjohtaja Leena-Mari Tanskanen on pitkän linjan viestijä. Hänen ydinosaamistaan on strateginen viestintä, kriisiviestinnän ja muutostilanteiden johtaminen sekä valmentaminen. Hänen kuvaillaan olevan tavoitteellinen ja ihmiskeskeinen uudistaja. Leena-Mari on työskennellyt valtiolla, kuntasektorilla sekä yksityisissä yrityksissä viestinnän johtotehtävissä ja konsulttina.

Jukka Kurttila on suomalainen yritysjohtaja. Hänellä on pitkä kokemus mainosalalta, mutta ostettuaan yhdessä muiden kanssa vuonna 2014 Finlaysonin, hän on toiminut sen toimitusjohtajana ja luovana johtajana. Vuodesta 2023 Kurttila on toiminut niin Finlaysonin, Vallilan kuin Reino&Ainon liiketoimintajohtajana sekä Uuden Lastensairaalan tukisäätiön hallituksen puheenjohtajana.

 

HINNAT JA ILMOITTAUTUMINEN

Luokkahuonekoulutus (osallistuja paikan päällä)

950 eur jäsen / 1270 eur ei-jäsen

Online-koulutus (osallistuja etäyhteydellä)

670 eur jäsen / 1010 eur ei-jäsen

*hintoihin lisätään alv-osuus 24 %.

Mikäli koulutuspäivään osallistuu organisaatiostasi kaksi henkilöä tai useampi osallistuja, saavat kaikki koulutuksen hinnasta 10 % alennuksen. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Huom. Mikäli suoritat Kriisiviestintä muutoksessa -koulutusohjelmaa, sisältyvät nämä koulutuspäivät koulutusohjelman hintaan.

 

Luokkahuonekoulutuksen edut:

  • ProCom tarjoaa aamiaisen ja lounaan
  • Verkostoituminen kollegoiden kanssa
  • Toimistolta voi napata mukaan viestintäalan kirjallisuutta
  • Sparrailu kollegojen ja kouluttajan kanssa
  • Viihtyisät tilat Helsingin keskustassa

 

PERUUTUSEHDOT

Viimeinen peruutuspäivä on kahta viikkoa (14 vrk) ennen tilaisuutta. Mikäli osallistuminen perutaan tämän jälkeen (3–13 vrk ennen tilaisuutta), laskutamme 50 % tilaisuuden hinnasta. Kaksi (2) arkipäivää ennen tilaisuutta tai sen jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme koko osallistumismaksun. Osallistujan vaihto koulutukseen on maksutonta. Peruutukset osoitteeseen: procom@procom.fi.'

Pidätämme oikeuden vähäisiin ohjelmanmuutoksiin.

 

HALUATKO SYVENTÄÄ OSAAMISTASI?

Tämä koulutuspäivä on osa kuuden kuukauden mittaista koulutuskokonaisuutta. Kiinnostaisiko sinua syventyä Kriisiviestintä muutoksessa -koulutusohjelman teemoihin laajemmin? Tämän koulutuksen voi suorittaa osana kriisiviestinnän koulutuskokonaisuutta, johon sisältyy kuusi (6) koulutusmoduulia, oppimisalusta materiaaleineen ja opiskelijakollegoiden sekä henkilökohtaisen mentorin tuki. Tutustu kattavaan koulutuskokonaisuuteen sivuiltamme tai kysy lisää ProComin toimistolta: procom@procom.fi tai puh. (09) 135 7775.

 

Tietojen käsittely

Ilmoittautumalla mukaan hyväksyt sähköpostiosoitteesi lisäämisen uutiskirjeemme jakelulistalle. Saat ProComilta viestejä viestintäalaan liittyen, koulutuksiin ja tapahtumiin. Voit koska tahansa pyytää tietojesi poistoa postituslistaltamme. Käsittelemme tietoja GDPR:n mukaisesti.

Tapahtuma on jo alkanut ja ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt.

Ilmoittautumisen yhteydessä annettavia tietoja käsitellään ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry:n jäsenrekisterin
rekisteriselosteessa ja ProCom Oy:n asiakasrekisterin rekisteriselosteessa kuvatulla tavalla. Lue lisää rekisteriselosteista.