Ajankohta

2.11.2022 08:30 – 3.11.2022 15:00

Paikka

ProComin koulutusluokka, Kasarmikatu 23 A, Helsinki

Hinta jäsenille

950 € + alv 24%

Hinta (ei jäsenet)

1250 € + alv 24%

Järjestäjä

Procom

AJANKOHTAISTA

Koulutus järjestetään ProComin koulutustilassa (huomioithan, että tässä kahden päivän koulutuksessa ei ole mahdollisuutta etäosallistumiseen).

Koulutus sisältää verkostoitumisillallisen ensimmäisen koulutuspäivän jälkeen, sisältyy hintaan.

 

KOULUTUSPÄIVÄT

Hyvä paha kriisi on kahden päivän kriisinkestävyyttä vahvistava kokonaisuus, jossa yhdistyvät kriisiviestinnän strateginen, operatiivinen ja inhimillinen ulottuvuus.

Ensimmäisenä päivänä keskitymme ennakointiin ja valmistautumiseen. Pohdimme, millaisia valmiuksia organisaatiolla, sen johdolla ja työntekijöillä tulisi olla ennen mahdollista kriisiä ja sen aikana. Ennakoimme organisaatioiden potentiaalisia kriisitilanteita ja tunnistamme omia vahvuuksiamme ja heikkouksiamme kriisiviestijöinä. Koska kriisitilanteessa mitataan luottamusta, tutustumme myös tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa luottamusta rakentaviin ja sitä hajottaviin viestinnän käytänteisiin.

Toisen päivän harjoitusten kautta osallistujat saavat konkreettisia työkaluja erilaisten kriisiviestintätilanteiden hoitamiseen, ja oppivat ajattelemaan luovasti, kunkin tilanteen edellyttämällä tavalla. Kriisiviestinnän aakkosten läpikäynnin ohella kuulemme myös mitä tapahtuu, kun kriisitilanteen aapinen ei ihan sellaisenaan toimikaan.

Vuosien työskentely kriisien keskellä olevien ihmisten kanssa ja logoterapiaopinnot ovat tuoneet Annan koulutuksiin vahvan inhimillisen, selviytymiseen ja henkisiin voimavaroihin keskittyvän näkökulman, joka kulkee mukana läpi koulutuksen.

 

Hyvä paha kriisi -koulutuksen teemoja:

  • Ajankohtaiset kriisit ja niiden eri muodot
    • Yhteiskunnassa ja organisaatioissa
  • Kriisinkestävyyden peruspilarit
    • Organisaatio & viiden tähden kriisiviestintävalmiudet
  • Kriisien ennakointi
    • Oman organisaation mahdollisten kriisitilanteiden tunnustaminen ja tunnistaminen
  • Peilin paikka
    • Millainen minä olen kriisitilanteessa?
    • Johtajan ja esihenkilön viestintä kriisissä
  • Luottamusta rakentavan viestinnän elementit
  • Kriisiviestinnän uudet aakkoset
    • Kriisiviestinnän perinteinen ABC vs. uudet, haastavat elementit
  • Kriisistä selviytyminen ja kasvun mahdollisuus


Koulutuspäivissä on mukana julkisen ja yksityisen sektorin asiantuntijoita kertomassa omista kokemuksistaan ja opeistaan kriisitilanteiden hoidossa.

Tämä koulutus kuuluu kriisiviestinnän koulutusohjelmaan ja toteutetaan myös avoimena kokonaisuutena. Mikäli kiinnostuit koulutusohjelmasta kokonaisuutena, löydät lisätietoja sivuiltamme: https://www.procom.fi/palvelut/koulutukset/kriisiviestinnn-koulutusohjelma/

 

KOULUTUSPÄIVIEN AIKATAULUT
 

Kriisit ja organisaatiot, osa 1
Aika: ke 2.11.2022 klo 8.30–16.00
Paikka: ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A, Helsinki

8.30 Aamukahvit

9.00 Aamunavaus

9.30 Kriisinkestävyyden peruspilarit

  •  Organisaatio & viiden tähden kriisiviestintävalmiudet

10.30 Kriisien ennakointi:

  • Oman organisaation mahdollisten kriisitilanteiden tunnustaminen ja tunnistaminen maineen ulottuvuuksilla 

11.30 Lounastauko

12.30 Peilin paikka

  • Harjoitus: Millainen minä olen kriisitilanteessa?
  • Johtajan ja esihenkilön viestintä kriisissä

13.15 Case TVO – Teollisuuden Voima & huomioita kriisiviestinnästä
Johanna Aho, viestintäpäällikkö, Teollisuuden Voima

14.00 Kahvitauko

14.15 Luottamusta rakentavan viestinnän elementit

  • Mikä juuri nyt rakentaa ja mikä hajottaa luottamusta?
  • Luottamusharjoitus

15.00 Case Turun kaupunki: keskustelu
Saara Malila, viestintäjohtaja, Turun kaupunki

15.30 Keskustelua 

16.00 Koulutuspäivä päättyy (virkistäytymistauko 60 min)

17.00 Kuohuvaa ja siirtyminen verkostoitumisillalliselle (sisältyy hintaan)

Verkostoitumisillallisella keskusteluun kriisiviestinnästä osallistuu toimittaja Ivan Puopolo

 

Kriisit ja organisaatiot, osa 2
Aika: to 3.11.2022 klo 8.30–15.00
Paikka: ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A, Helsinki

8.30 Aamukahvit

9.00 Kriisiviestinnän uudet aakkoset

  • kriisiviestinnän perinteinen ABC vs. uudet, haastavat elementit
  • kriisiviestinnän parhaat käytännöt case-esimerkkeineen

10.15 Case Ilmarinen
Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Ilmarinen

11.00 Kriisistä selviytyminen ja kasvun mahdollisuus

11.30 Lounastauko

12.30 Yhteinen kriisiviestintäharjoitus 

  • Jakaudumme tiimeihin, ja jokainen ryhmä saa ratkottavakseen erilaisen kriisitilanteen. Harjoituksessa pohdittavia kriisiviestinnän osa-alueita ovat muun muassa:
  • ennakointi
  • sisäinen viestintä
  • sidosryhmäviestintä
  • perinteisen ja sosiaalisen median rooli
  • mediayhteistyö ja -haastattelut sekä esiintyminen
  • kriisistä kumpuavan sisäisen konfliktitilanteen käsittely
  • tunnetaidot ja kriisistä selviytyminen
  • kriisin jälkihoito

14.30 Loppukeskustelu

 

KENELLE?
Tämä koulutuskokonaisuus on suunnattu kaikille organisaatioviestintää tekeville, jotka haluavat päivittää osaamistaan vastaamaan tämän päivän ja tulevaisuuden kriisiviestinnällisiä tarpeita. Voit olla viestinnässä hiljattain aloittanut asiantuntija tai viestintäpäällikkö tai -johtaja. Nämä teemat ovat keskeisiä ja uusia jokaiselle viestijälle, joka haluaa ajantasaisen tietotaidon kriisiviestintään.

Anna on kirjoittanut aiheesta myös ajankohtaisen blogin pohtien tekstissään, että kriisiviestintä, kuten koko yhteiskuntamme, on murroksessa. Blogitekstiin pääset tästä linkistä (https://viestijat.fi/kriisiviestinta-on-kriisissa/)

Annan tapa kouluttaa on energisoiva, välitön ja konkreettinen. Hän avaa esimerkkejä ja omia kokemuksiaan, kannustaa keskusteluun ja innostuu kysymyksistä.

 

KOULUTTAJA JA PUHUJAT

Anna Ståhle (ent. Sorainen) on viestinnän ja liikkeenjohdon strateginen neuvonantaja, sovittelija, valmentaja, puhuja ja moderaattori. Hänellä on lähes 30 vuoden kokemus mediasta, viestinnästä ja johtamisesta. Anna on hiljattain perustanut uuden yhtiön No Draman, joka keskittyy konfliktien ratkaisuun ja sovitteluun, ihmisten ja työyhteisöjen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä strategiseen viestintään. Anna työskentelee johtajien ja asiantuntijoiden kanssa erityisesti vaativissa muutos- ja kriisitilanteissa sekä strategiatöissä.

Anna toimii myös vuonna 2005 perustamansa viestintätoimiston Ground Communicationsin neuvonantajana. Vuosien varrella hän on toiminut muun muassa Kimi Räikkösen mediavastaavana McLarenilla, Olympiakomitean viestintäpäällikkönä ja Publicis Helsinki -mainostoimiston viestintäjohtana. Annan ura alkoi uutis-, ajankohtais- ja urheilutoimittajana Yleisradiolla. Anna oli ProCom ry:n puheenjohtaja vuosina 2008–2011. Vuonna 2019 hänet valittiin Vuoden viestintäammattilaiseksi ja vuonna 2015 Vuoden puhujaksi Suomessa (Evento Awards). Hän on myös julkaissut kriisiviestintään ja -johtamiseen keskittyvän kirjan ”SORI – johtaja ja julkisuus kriisissä” (Alma Talent, 2018).

Ivan Puopolo on ollut töissä mediassa yli 25 vuotta ja haastatellut satoja ihmisiä Suomen tasavallan presidentistä murhaajiin. Hän on juontanut suoria lähetyksiä tuhansia tunteja. Hän on myös tuottanut, käsikirjoittanut ja suunnitellut ohjelmia. Ivan kuvailee itseään sananvapaudesta vaahtoavana kaiken kyseenalaistajana.

Liina Aulin vastaa Ilmarisella brändistä, viestinnästä, markkinoinnista, yhteiskuntasuhteista sekä vastuullisuudesta ja on Ilmarisen johtoryhmän jäsen. Hän innostuu yhteiskunnallisten kysymysten pohdiskelusta, paremman työelämän rakentamisesta sekä vastuullisesta liiketoiminnasta. Liina toimii Climate Leadership Coalitionin ja Suomen Punaisen Ristin Kontti-ketjun hallituksissa. Ennen nykyistä pestiään hän toimi pitkään viestinnän tehtävissä valtakunnallisella näköalapaikalla tasavallan presidentin kansliassa sekä toimittajana mm. STT:llä, MTV:llä ja Aamulehdessä.

 

HINNAT JA ILMOITTAUTUMINEN

Luokkahuonekoulutus (osallistuja paikan päällä)

950 eur jäsen / 1250 eur ei-jäsen

*hintoihin lisätään alv-osuus 24 %.

 

Luokkahuonekoulutuksen edut:

  • ProCom tarjoaa aamiaisen ja lounaan
  • Verkostoituminen kollegoiden kanssa
  • Toimistolta voi napata mukaan viestintäalan kirjallisuutta
  • Sparrailu kollegojen ja kouluttajan kanssa
  • Viihtyisät tilat Helsingin keskustassa

 

PERUUTUSEHDOT

Viimeinen peruutuspäivä on kahta viikkoa (14 vrk) ennen tilaisuutta. Mikäli osallistuminen perutaan tämän jälkeen (3–13 vrk ennen tilaisuutta), laskutamme 50 % tilaisuuden hinnasta. Kaksi (2) arkipäivää ennen tilaisuutta tai sen jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme koko osallistumismaksun. Osallistujan vaihto koulutukseen on maksutonta. Peruutukset osoitteeseen: procom@procom.fi.'

Pidätämme oikeuden vähäisiin ohjelmanmuutoksiin.

 

Tietojen käsittely

Ilmoittautumalla mukaan hyväksyt sähköpostiosoitteesi lisäämisen uutiskirjeemme jakelulistalle. Saat ProComilta viestejä viestintäalaan liittyen, koulutuksiin ja tapahtumiin. Voit koska tahansa pyytää tietojesi poistoa postituslistaltamme. Käsittelemme tietoja GDPR:n mukaisesti.

Tapahtuma on jo alkanut ja ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt.

Ilmoittautumisen yhteydessä annettavia tietoja käsitellään ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry:n jäsenrekisterin
rekisteriselosteessa ja ProCom Oy:n asiakasrekisterin rekisteriselosteessa kuvatulla tavalla. Lue lisää rekisteriselosteista.